«LAS JUSTAS»
No eran dueñas de sus vidas y tampoco podían ir a ninguna parte, entre otras razones porque muchas de ellas ignoraban por completo que hubiera nada más que aquello.
A tal extremo llegaba su aislamiento y desconocimiento de la vida, que una vez me contó una de ellas sentada en el portalín de su casa, que creía ya con catorce-quince años que de Sahagún de Campos para allá no había nada más. Nada, ni siquiera agua. (Sahagún estaba a quince Km de su ya desaparecido portalín ).
En una sociedad bien organizada y bien pensada, de todas esas JUSTAS que Provi ha resucitado, sólo dos hubieran llegado a nacer; Diamantina por que era la segunda de cuatro hermanos y Bonifacia por ser la primogénita del “Mentirinas y La Roja”, que así llamaban a sus padres. Las demás, la que no era la séptima era la onceaba y la que no la treceava como Anisia. En fin, en un caos de cachorros y cacharros transcurrió su vida.
Con la brújula interesadamente manipulada dibujaron como pudieron el pequeño mapa de sus vidas en un pueblín de la Alta Meseta leonesa que no venía ni en el mapa.
Lino Miguelez (Calzadilla de los Hermanillos, 2021). (Texto original)
No eren mestresses de les seves vides i no podien anar enlloc, entre d’altres raons perquè moltes d’elles ignoraven totalment que hi hagués res més que allò que coneixien.
Era tan gran el seu aïllament i desconeixença, que una vegada em va confessar innocentment , la Clementina, asseguda en el «portalín» de casa seva, que quan tenia 14/15 anys creia que de Sahagún cap enfora no hi havia res. Ni tan sols aigua. Res. (Sahagún està a 15 km del seu «portalín»).
En una societat ben pensada, dissenyada i executada per les JUSTAS que la Provi ha ressuscitat, només dues haguessin vingut a aquest món, la Diamantina perquè era la refinada de quatre germans i la Bonifacia perquè va ser la primogènita del «Mentirillas i la Roja», que així anomenaven als seus pares.
Les altres, la que no era la setena era la onzena de tota la restellera de germans, i alguna com l’Anisia ocupava el tretzè lloc, en fi, un caos de cadells. Així varen transcórrer les seves vides i com una brúixola manipulada van dibuixar el mapa de la seva existència en un poble de la «Alta Meseta Leonesa» que fins aleshores no figurava enlloc.
(Text traduït)